3 základní kroky ke zhubnutí

18.10.2017

Cesta ke zhubnutí obsahuje 3 základní oblasti, kterým je třeba se věnovat. Každý člověk je jedinečný, takže pro každého jsou tyto jednotlivé oblasti jinak významné. 

1. STRAVA - Jsme to, co jíme.

K tomu, co by se mělo jíst, by se dalo napsat sáhodlouhý elaborát, podrobněji se tomu budu věnovat v jiném článku. Ale zkrácené lze říci, že důležitá je především kvalita jídla - jídlo by mělo být co nejčistší, nejhodnotnější, mělo by obsahovat co nejméně chemie a soli. Příjem bílkovin, sacharidů a tuků by měl být v poměru 30% - 40% - 30%, přičemž sacharidy by měly být hlavně z ovoce a kvalitních obilovin a tuky by měly být tvořeny nasycenými mastnými kyselinami.

Kromě toho, CO jíme, jsou důležité ještě tyto témata:

-pitný režim - nám může velmi pomoci pročistit naše tělo, zbavit ho toxinů a zlepšit metabolismus. A samozřejmě platí: "Hlad je převlečená žízeň." Pokud budeme dostatečně pít, budeme mít menší hlad.

-JAK jíme, tedy dodržování zásad pomalého a vědomého jezení

-detoxikace - pokud našemu tělu dopřejeme nějakou očistnou kůru (viz.samostatný článek), odmění nás lepším fungováním

-jídlo, které jíme by nám mělo chutnat, neměli bychom se po jídle cítit "jak po výprasku"


2. POHYB

Pokud se pravidelně nevěnujeme pohybu, bude se nám hubnout daleko daleko hůře. Sportem nejen, že spalujeme kalorie, které jsme do našeho těla přijaly jídlem, ale také zrychlujeme metabolismus zvýšením svalové hmoty, který nám pomůže lépe spalovat i když zrovna nesportujeme. 

Platí při tom tyto pravidla:

1. Pohyb by měl být především aerobní, tedy takový, při kterém po delší dobu (alespoň 15 minut) zapojuje více svalových skupin a probíhají různé chemické reakce přeměny energie. Je to zkrácené takový pohyb, při kterém se zahříváme, zadýcháme. Posilování má samozřejmě také své výhody, nepomůže nám ale spálit tuk.

2. Pohyb by nás měl bavit, měly bysme z něj mít radost, ne se do něj nutit. Existuje nepřeberné množství aktivit, které můžeme dělat, z nich si každý vybere to svoje. (do těch se dá zařadit i třeba práce na zahradě)

3. Aktivity by se měly střídat, při jednostranném pohybu si na něj tělo za nějakou dobu zvykne a nebude pro něj tak efektivní. 

4. Nemusíme nutně chodit každý den do fitka nebo večer běhat, do svých každodenních činností můžeme zařadit i fingované pohybové aktivity, například nepoužívat výtah, jít kus cesty z práce pěšky...atd. 


3. Psychická stránka

Je velmi často na poli hubnutí opomíjená, ale dle mého názoru velice důležitá součást hubnutí. To, jak se máme a jak se cítíme obecně v našem životě může významně ovlivnit to, jak nám hubnutí půjde. 

Pokud nás náš život příliš nebaví, netěší nás, to co děláme, budeme mít tendenci obracet se k věcem, které náš život obohatí jinak, a často je to právě jídlo. 

Například pokud si jídlem vynahrazujeme něco, co nám v životě chybí nebo v čem se necítíme naplněné, pokud je jídlo důležitým faktorem spokojenosti v životě, dodržování zásad zdravé výživy pro nás bude velmi těžké, protože tím přijdeme o často jedinou radost, kterou v životě máme. 

Jídlem si často kompenzujeme nebo dokonce zakrývám trápení ukrytá v naší duši. A dodržování zdravé výživy může tyto trápení obnovit, vynést na světlo. 

Pokud nemáme rády samy sebe, nenávidíme své tělo, samy sobě si tak v hubnutí překážíme.  Naučit se respektovat a mít ráda své tělo a poslouchat jeho impulsy nám hubnutí usnadní. 

Pokud se tedy naučíme mít rády samy sebe a své tělo, pokud zharmonizujeme stránky v našem životě, které zatím trochu skřípaly, pokud objevíme a odstraníme emoční bloky, které mohou mít mnoho podob a nemusí být spjaté s hubnutím, a pokud nás bude náš život bavit a naplňovat, hubnutí nám půjde jako po másle:)